چرا #فدرالیسم تمامیت ارضی ایران را حفظ خواهد کرد؟

نویسنده: امین قضایی
#فدرالیسم ( به شرط رعایت حقوق بشر و دموکراسی واقعی) دلایل برای #جدایی_طلبی را از میان می برد و نه اینکه شرایط را برای آن مهیا کند.
این رشته توییت را برای استدلال پشت این حکم دنبال کنید:
1- بیایید با بدگمانی محض بدترین شرایط را تصور کنیم که یک حزب یا نیروی جدایی طلب بعد از سرنگونی، خواهان جدایی از ایران باشد. چه چیز از همان آغاز از نیروی آنان و پشتیبانی توده ای آنان خواهد کاست یا آنان را به جدا نشدن از ایران راضی خواهد کرد؟ فدرالیسم یا یک حکومت مرکزی؟ مطمئنا اولی.
2- اما شاید کسی بگوید بعد از اعطای استقلال نسبی سیاسی به فدرال ها، آنها راضی نشوند و از فرصت استفاده کرده تا خود را برای جدایی در آینده آماده کنند. اما مگر قرار است فدرال ها ارتش مستقلی تشکیل دهند؟ در دموکراسی، این ارتش است که از تمامیت ارضی دفاع می کند و نه دولت مرکزی.
3- اما فرض کنیم چنین ادعایی درست باشد. اتفاقا فدرالیسم به خاطر انتخابات در سطح فدرال، باعث تکثر حزبی در فدرال ها خواهد شد و این توازن قدرت ایجاد خواهد کرد طوری که از قدرت گیری یک حزب واحد جدایی طلب در یک فدرال جلوگیری خواهد شد. پس فدرالیسم با تکثر سیاسی مانع جدایی طلبی می شود.
4- مرکزگرایی فقط با سرکوب می تواند جلوی جدایی طلبی را بگیرد (اگر بتواند) اما فدرالیسم با تقسیم قدرت و از بین بردن دلایل برای جدایی طلبی. پس آیا ابلهانه نیست که فکر کنیم فدرالیسم سرآغاز تجزیه است؟ فدرالیسم یگانه راه حل دموکراتیک برای حفظ تمامیت ارضی است.
https://t.me/KawaAhangari

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *