تابحال مزخرفی به نام ”ملی” برای ایران شنیده‌اید؟

مثلا #هویت_ملی، #زبان_ملی، #تلویزیون_ملی، #رسانه_ملی، #موسیقی_ملی، #هنر_ملی و از این دست مزخرفات؟
شاید تعجب کنید ولی فهم و شناخت این بحث بسیار ساده است. با چند نمونه می‌توان این موضوع را بهتر شناخت.
مثلا در مقابل #پایکوبی (رقص کوردی) که به نام محلی یا قومی از آن یاد می‌شود، #رقص_باباکرم ملی است. مثلا در مقابل زبان کوردی، تورکی، عربی و بلوچی که چند سر و گردن از هر لحاظ از #زبان_فارسی بالاترند و #قومی و محلی به حساب می‌آیند، زبان ”فارسی” ملی و تازه از جنس #رسمیآن است.
مثلا لباس کوردی و بلوچی و عربی و گلیکی و مازنی و تورکی و … محلی و قومی هستند ولی لباسهای وارداتی ملی هستند.
مثلا رسانه‌ها و تلویزیون های حکومتی جمهوری اسلامی ملی هستند اما کانال ها و رسانه‌های کوردی و عربی و بلوچی و … قومی یا محلی هستند.
تا اینجا به تفاوت دو واژه و مفهوم ”ملی” با ”محلی” یا ”قومی” در سطح چند نمونه پرداختم.
حالا شما تصور کنید که تئوریسین و پروفسور و حکومتیان متعلق به بخش ملی داد و هوار سر می‌دهند که هویت ملی، زبان ملی، هنر ملی و دیگر مزخرفات ملی‌مان در حال تضعیف و حتی نابودی‌اند!!( به عکس ضمیمه شده رجوع کنید).
غافل از اینکه هیچ یک از اینها ملی نیستند بلکه آنها هم در بهترین حالت خود می‌توانند قومی و محلی باشند.
غفلت بالاتر هم آنجایی است که نمی‌دانند آنچکه را که صد سال است به نام ”ملی” و با شمشیر حکومتی و#تهدید و #خشونت و با زبان #تحقیر و #توهین به خورد مردم می‌دهند، نه تنها به مذاق دیگران خوش نمی‌آید و روزانه استفراغ می‌شود و آن ”دیگران” روز به روز بیشتر و بهتر به خودآگاهی ملی می‌رسند، بلکه توانایی، ظرفیت و استعداد ملی شدن هم ندارند و هر روز از سطح محلی ماندن آن نیز کاسته می‌شود.
برچسبهای مزخرف خود خوانده ملی شما توانایی و استعداد روبرو شدن با موج های جهانی را نداشته و نخواهد داشت و می‌بینیم که توانایی توقف جنبش هویت‌خواهی
دیگر ملیتها را هم ندارید.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *