بحران کرونا تاکیدی دوباره بر اهمیت فدرالیسم


✍️ کاوه آهنگری

در کشور برزگ و متکثر ایالات متحده #آمریکا (USA) بحران #کروناویروس به غیر از خبرهای ناگواری همچون مرگ شهروندان، فوایدی هم به همراه داشته است.

در تازه‌ترین گفتگوی پرزیدنت #ترامپ در رابطه با چگونگی مقابله با بحران #کرونا، همراه با حضور برخی از فرمانداران ایالتهای این کشور، بر #فدرالیسم به عنوان بهترین گزینە برای اداره کشورشان تاکید شد.

بنا به گزارشی از ” ریزن” (Reason) به نقل از پرزیدنت ترامپ، پاندمی کرونا را یک تجربه بنیادین در فدرالیسم عنوان می‌کند. در این گزارش آمده‌است که: شیوع این بیماری ارزشهای اساسی فدرالیسم را به ما یادآوری کرد.

در کشوری بزرگ به مانند #ایالات_متحده_آمریکا، با مناطقی مختلف که دارای نیازهای متفاوتی نیز می‌باشند، همه ما می‌توانیم از منافع چنین سیستمی با رویکردهای گوناگون برای ایجاز توازن در اهداف اقتصادی و بهداشت عمومی بهره‌مند شویم.

نظام فدرالی به معنی ناتوان‌کردن کامل کشور از طریق یک بروکراسی دست و پاگیر و وجود یک رئیس جمهور بی‌‌فایده نیست.
برای انجام واکنشهای متفاوت و صحیح نیاز شدید به اطلاعات داریم. بویژه اطلاعاتی در مورد اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد اگر سطوح مختلف اقتصادی زیر فشار قرار گیرند؟

در ادامه بر ناقص بودن یا شامل و جامع نبودن اطلاعات مربوط به تجربیات یک ایالت، برای دیگر ایالتها تاکید کرده و دلیل آن را وجود تفاوت میان ایالتها عنوان می‌کند و می‌گوید: ”این امر به ما امکانات و تداوم در رویه بهبود توانایی‌هایمان برای بهترکردن، سریعتراقدام کردن و تصمیم مناسب‌تر اتخاذکردن را می‌بخشد. اینها تصمیمات جمعی هستند نه فردی. این نوع تصمیمات همان چیزی است که فدرالیسم امکان پذیر می کند و احتمالاً بیش از هر چیز دیگری ، آنها همان چیزی هستند که ما در حال حاضر به آن احتیاج داریم.”.

با دقتی علمی و نگاهی آینده‌نگرانه به ایران، ‌بعنوان کشوری بزرگ و متکثر به لحاظ زبانی، مذهبی و آب و هوایی، به سادگی می‌توان به ضرورت وجود یک نظام فدرالی برای این کشور پی‌برد.

#نظام #فدرالی در عین اینکه مهر پایانی بر استثمار و استعمار داخلی خواهد زد، بلکه اشتیاق به همزیستی برابرحقوقی را نیز در میان تکثر #ایرانی بیشتر خواهد کرد و تاریخ تکرار شونده پر از درگیری‌های داخلی را به سمت تغییر و دگرگونی نوین خواهد برد.

‌#ایران #جمهوری_اسلامی

#کاوه_آهنگری
#کاوه_ئاهەنگەری
#kawaahangari

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *